Josef Němec - Krejčovství

Šití pánských oděvů | Šití dámských oděvů | Prodej doplňků | Péče o Váš oblek |
Braní míry | První zkouška | Poslední zkouška |
První podtéma | Druhé podtéma | Třetí podtéma | Čtvrté podtéma |
První podtéma | Druhé podtéma | Třetí podtéma | Čtvrté podtéma |

Profesionální přístup small logo

Nejvyšší možná péče

Nový zákazník se setká s krejčím,v salonu v uvolněné atmosféře, vznikne možná letitý důvěrný vztah mezi zákazníkem a krejčím. Zatímco zákazník vypráví o sobě, o svých návycích, o představě, jakou má o látce a střihu, dělá si krejčí z toho, co vidí a slyší, obrázek zákazníka, z něhož posléze vyplynou obrysy budoucího obleku.

Zkušený krejčí zpravidla již po několika minutách ví, co si zákazník přeje, aniž by se dotyčný zákazník mnohdy stačil s konečnou platností rozhodnout pro některou z navrhovaných možností. Krejčí si je této situace vědom a může být klientovi nápomocen vhodnou radou.

Po zrození střihu obleku a jeho detailů začne zákazník spolu se střihačem vybírat látku. Krejčí nováčka nenápadně směruje na správnou cestu. Zákazník udělá nejlépe, když poslechne fundovaného odborníka.

Braní míry

Během braní míry si krejčí poznamenává i tělesné zvláštnosti. Dělá si diskrétní značky. Zákazník umořený konfekcí prvně v životě u krejčího ožije, protože se nemusí omlouvat za nedostatky svého těla nebo se obávat, že bude potrestán špatně padnoucím oblekem. Kalhoty musí perfektně sedět, ať má zákazník kulaté bříško, nebo plochý zadeček.

Na kalhoty se bere míra minimálně pětkrát. To se děje s velkou korektností a v choulostivých situacích je střihač vůči zákazníkovi neutrální stejně jako lékař při vyšetřování intimních míst. Ne náhodou se nejdřív střih obleku prohovoří a teprve potom se bere míra. Krejčí musí vědět, jak vysoko mají kalhoty sedět na bocích. Když zákazník přeje tradiční kalhoty na šle, potom musí být vnější nohavice delší než u kalhot, které sedí na bocích.

 

Zkouška

Zkouška se může teoreticky konat za několik dní. Většinou uplyne několik týdnů do první zkoušky. Na první zkoušce vidí zákazník poprvé nastehovaný oblek z vybrané látky. Je to vzrušující moment, protože do této chvíle oblek existoval pouze ve fantazii zákazníka a krejčího. V této fázi lze na obleku podniknout ještě různé změny.

Aby oblek držel tvar, musí se do vrchní látky četnými stehy všít výztuž z pevného plátna, bavlny, filce nebo koňských žíní. V konfekčním průmyslu se v rámci urychlení výroby do sak výztuž lepí, ale výsledek se nedá s ručním vyšíváním vůbec srovnat.

Při šití krejčí neustále pracuje se žehličkou. Látku vždy navlhčí a poté ji horkou žehličkou tvaruje. Žehlení a výztuž dodají obleku jeho trojrozměrný tvar. Přispívají k tomu i pružné koňské žíně, kterými je látka dokola pevně obšitá, například na prsou nebo na klopách.

Ve viktoriánské době prý krejčí potřebovali až tucet zkoušek, aby oblek dobře seděl. Na to dnes nemají čas ani zákazníci, ani krejčí. V dnešní době zpravidla stačí na ušítí obleku tři zkoušky. To platí jen pro první oblek, ty další se většinou šijí na jednu zkoušku.

Dalším rozhodujícím krokem po braní míry a nastřižení je vyznačení knoflíkových dírek. To se dělá až když je zákazník při zkoušce s oblekem spokojený. Šití dírek vyžaduje velkou zručnost. Obšití všech dírek hedvábnou nití trvá mnoho hodin.

Posledním člověkem, který na obleku pracuje, je žehlič. Se žehličkou v ruce dodá obleku jeho konečnou podobu. Nikdo jiný než profesionální žehlič také nesmí později oblek žehlit, i kdyby byl pomačkaný nebo potřeboval chemicky vyčistit.

Poslední zkouška

Až když je oblek správně vyžehlený, může zákazník přijít na poslední zkoušku. Práce skutečně zkončila, když zákazník řekne, že se mu oblek líbí a že ho přebírá. Po týdnech, či dokonce měsících přijde zákazník domů v novém obleku.

Jestliže se nový oblek pozná na ulici, pak krejčí odvedl špatnou práci. Oblek musí vypadat přirozeně, jako by ke svému nositeli dávno patřil.

Pošlete nám email | tel: 608 157 562, 777 050 836 | ©2003 Zvuky